Anerkendende udforskning

David Cooperrider, forfatter og professor ved Case Western Reserve University, har i flere bøger beskrevet Anerkendende Udforskning, der også kaldes Appreciative Inquiry eller blot AI.

Metoden er en samarbejdsform som søger efter det bedste i mennesker og organisationer. Det drejer sig om, at man går på opdagelse i det, der giver personer og organisationer liv og energi, når de fungerer optimalt. At mestre AI er at kunne stille spørgsmål som styrker menneskers kapacitet til at begribe, se og øge hele sit positive potentiale.

Udforskningen foregår ved at stille anerkendende og positive spørgsmål rettet mod forestillingsevnen og nytænkning i stedet for fejl og problemer. Et af teoriens vigtigste forandringsredskaber er den berømte 4D-cyklus, som består af fire faser:

  1. Discovery: Hvad er livgivende?
  2. Dream: Hvad kunne det være?
  3. Design: Hvordan kan det blive?
  4. Destiny: Hvordan bliver det?

Der er således tale om en fundamentalt anderledes metode end Kotters tilgang. AI er i dag en effektiv og populær forandringsmodel i private og offentlige organisationer.

Siden år 2007 har jeg arbejde med den anerkendende udforskning, som metode og filosofi i forhold til udvikling af mennesker og organisationer.

Inspirationen kom via et kursus, hvor jeg mødte Peter Lang, som er en anerkendt fremtrædende supervisor og udvikler af systemiske metoder for terapi og organisationsudvikling.

”Livet er så meget større end problemerne” Citat Peter Lang.

Peter Lang talte om, at vi som voksne er mest vant til at være opmærksom på problemer og fejl og derfor er vores opmærksomhed kun rettet mod en meget lille del af det, der sker omkring os.

Der er således en stor del af vores liv på arbejdspladsen, som vi slet ikke sætter ord på og denne del er derfor meget interessant og lærerig at udforske og undersøge i forhold til udvikling og effektivitet.

Vi har alle en tilbøjelighed til at sætte automatpiloten på i hverdagen, og derfor lægger vi slet ikke mærke til alle de ting som fungere rigtig godt. Det er de ting som fungere rigtig fint i hverdagen, som vi skal rette vores fokus og opmærksom på.

Peter Lang talte også om, at vi ofte har lært os selv at sætte ord på vores frustrationer, i stedet for at rette vores opmærksomhed på vores drømme, behov og ønsker – både som mennesker og som organisation.

”Bag ethvert problem, ligger en frustreret drøm” Peter Lang

I starten anvendte jeg metoden og filosofien primært i den finansielle sektor, siden hen har jeg anvendt metoden med succes i både private og offentlige virksomheder.